-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43096 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

تفسير فرازهاي چهلم تا چهل و دوم خطبه هشتاد و هفتم نهج‎البلاغه كه در آن امام علي(ع) به بيان مقام و جايگاه مخلصين در دنيا مي‎پردازد چيست؟
«قَدْ أَخْلَصَ لِلّهِ فَاسْتَخْلَصَهُ، فَهُوَ مِنْ مَعادِنِ دينِهِ وَ أَوْتادِ أَرْضِهِ» [اخلاص به خدا ورزيد و خداوند سبحان وي را به مقام مخلصين نائل ساخت. (اين رشديافته) از معادن دين خداوندي است و مانند ميخ‎هاي محكم (نگهدارندة ارزش‎ها) در روي زمين.]
اخلاص آب حيات روح عارف است. عارفان از معادن دين خداوندي مي‎باشند
مضاميني كه در اين خطبة شريفه آمده است، عالي‎ترين اوصاف انسانهاي عارف حقيقي است. بنابراين مقدّمه، وقتي كه اميرالمؤمنين(ع) مي‎فرمايد: انسان عارف و وارسته از ظلمات طبيعت و رها شده از چنگال هوي و هوسهاي حيواني، معدني از معادن دين خداوندي است، بي‎اساس بودن آن مطلب كه بعضي از مدّعيان عرفان گفته‎اند يا حتّي بعضي از مشاهير عرفان تأييد كرده‎اند كه «إِذا جائَتِ الْحَقيقَةُ بَطَلَتِ الشَّريعَةُ» [وقتي كه حقيقت آمد شريعت باطل شد.] با كمال وضوح اثبات مي‎شود. زيرا اگر گويندگان جملة فوق معناي حقيقي دين و شريعت را براي خويشتن به طور عميق مطرح مي‎كردند، و از طرف ديگر معناي حقيقت را كه عبارت است از واقعيت شايسته براي واقعيّت، به خوبي درك مي‎كردند، قطعاً به اين نتيجه مي‎رسيدند كه هريك از ناچيزترين اعتقادات ديني و هريك از ناچيزترين نيّت‎ها و عمل‎هاي مربوط به تكاليف و وظايف ديني موجي از حقيقت است و انسان از موقع آگاهي به جان پاك خود كه وابسته به كمال مطلق است، غوطه‎ور در آن است.
چيست دين؟ برخاستن از روي خاك
تا كه آگه گردد از خون جان پاك

(محمّد اقبال لاهوري)
اين يك كار صحيح در عالم عرفان نظري و عملي نيست كه به تشنگان مسير كمال و عرفان گفته شود: با پاها و عصاي شريعت حركت كن و ساليان متمادي مسافت‎ها را سپري كن تا روزي به حقيقت برسي؟ صحيح‎ترين كار در عالم عرفان (نظري و عملي) آن است كه آدمي بفهمد كه از آغاز آگاهي فوق (يقظه) وارد اقيانوس حقيقت شده است، اگرچه آن اقيانوس نهايتي ندارد و بي‎نهايت است. در آن هنگام كه يك انسان رهرو منزلگه كمال مي‎گويد: الله اكبر در حقيقت اين دو كلمه كه در ظاهر از مقولة الفاظند و داراي دو مفهوم مشخّص مي‎باشند، موجي از حقيقت است كه در درون گويندة آن سركشيده است و فرو نمي‎نشيند مگر در روحي كه راهي ابديّت و لقاءالله است. همچنين ديگر اعمال و عقائد ديني.
آري، عارفان معادن دين خداوندي هستند.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 14
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.